11.10.2018 Kuvanveistäjä Isaac Cordalin taidetta Karakalliossa
Karakallio Creative -hankkeen ja UPEA18-taidefestivaalin humussa on Karakallioon ilmestynyt sangen omaperäinen joukko sementtisiä miniatyyrihahmoja. 20 veistoksesta koostuva pysyvä installaatioteos on espanjalaisen kuvanveistäjä Isaac Cordalin käsialaa. Taiteilijan kekseliäästi sijoittelemat veistokset levittäytyvät pitkin Karakallion asuinaluetta yllättävällä tavalla.
Taiteen teon lomassa Isaac Cordal ennätti kertoa muutaman sanan itsestään, avata teostensa sisältöä ja pohtia julkisen taiteen merkitystä kaupunkitilassa.
Isaac Cordal (s. 1974) on taidekoulun kasvatti, jonka viehtymys taiteeseen tuli verenperintönä. Luovassa ympäristössä kasvaneen Cordalin äiti oli keramiikkataiteilija, joten ateljeetyöskentely tuli jo varhain tutuksi. Taidekoulussa Cordal oppi perinteisen tavan tehdä kiviveistoksia ja innostus kuvaavaan kolmiulotteiseen taiteeseen syntyi.
Cordalin veistämät hahmot ovat pääsääntöisesti tulkintoja keski-ikäisistä miehistä – eräänlainen ihannoitu stereotyyppi, joka hallitsee maailmaa. Ajan hermoilla oleva taiteilija tunnistaa yhteiskunnassa vallitsevat epäkohdat ja hänen taiteessa pureudutaan usein poliittisiin teemoihin, kuten rikkaiden ja köyhien väliseen kuiluun, ilmastonmuutokseen ja erilaisiin konflikteihin.
Miniatyyriveistosten tuominen juuri kaupunkiympäristöön antaa Cordalille vapauden muuttaa vallitsevia käsityksiä ja pelailla mittasuhteilla. Kuvanveistäjän mukaan taideteosten koolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä ja pienikin teos voi kertoa isoja asioita.
Isaac Cordal on huolissaan julkisen tilan muuttumisesta kontrolloiduksi alueeksi, joka alkaa ilmapiiriltään muistuttaa yksityisaluetta. Kokonaisten kaupunkien kontrolloitu tunnelma on aistittavissa, kun lähes kaikki tekeminen kaupunkien kaduilla on tänä päivänä kiellettyä. Jos urbaania ympäristöä leimaa paljas tyhjän tuntu, ei julkisessa tilassa voi tapahtua mitään kaupunkikuvaa rikastuttavaa.
Kuvat: Iiro Rautiainen